DølaJazz inn i det 21. århundre

Første året i det nye århundre kunne DølaJazz arrangere sin festival nr 20. Festivalen hadde bygget en musikalsk profil som både publikum og musikere sluttet opp om. Med sin musikkprofil godt tuftet på i det beste av norsk jazz hadde DølaJazz markert seg som en årlig viktig begivenhet nasjonens jazztilbud. Festivalens satsing på å gi unge et tilbud både som publikum og utøvere, ble lagt merke til. I år 2000 var seminaret UngJazz etablert. Her får musikkinteressert ungdom møte, lære av og spille med jazzmusikere på toppnivå både som utøvere og pedagoger. UngJazz arrangeres hvert år fortsatt.

 

Før den tjuende festivalen var Ingrid Brattset valgt som leder, og hun ble dermed den første kvinnen som har ledet festivalen. Hun presenterte et riktig festprogram. Kulturhuset Banken var nå blitt hovedarenaen og har siden vært det. Mange musikere som hadde vært med på å farge festivaler tidligere, var tilbake. Bassisten Arild Andersen spilte allerede på den første festivalen. I 1984 leverte han bestillingsverket til festivalen. Nå var han her igjen, denne gang med sin trio. Ingen musiker har oftere gjestet DølaJazz enn Arild Andersen, og ingen musiker har vel et mer trofast og entusiastisk publikum her enn han.

 

En av grunnpilarene i Lillehammers jazzliv i mange år, vokalisten Ingrid Marie (Vesla) Hagen fylte 60 år i år 2000, og det ble feiret med musikalsk festkonsert i Kulturhuset Banken og med lokale størrelser i bandet. Dette var også året pianisten Helge Lien fra Moelv opptrådte her for første gang, ganske ukjent da. Etter det har det blitt mange opptredener på DølaJazz og en internasjonal karriere. For første gang var også bandet «Come Shine» her, den gang et ungt band ved starten på en stor karriere. Fra USA kom Joshua Redman med sin kvartett, et stadig sterkere navn i det nye århundre. Gitaristen Nguyen Le Trio fra Europas elitedivisjon spilte åpningskonserten. GDs anmelder skrev: «Det råeste jeg har hørt». Årets bestillingsverk, jubileumsverket, var skrevet av dovringen Ståle Storløkken. Mange andre band og musikere på festivalen hadde fortjent omtale. Dagsavisen oppsummerte kort og fyndig: «Forrykande Dølajazz». La det også være nevnt at årets festivalkunstner var lillehammerkunstneren Jan Egge. Han laget også årets plakat og t-skjorte.

 

I 2001 ble antall konserter redusert, men den musikalske kvaliteten var beholdt og det ble igjen suksess.. For første gang holdt en statsråd åpningstalen. Det var daværende kulturminister Trond Giske. Et musikalsk høydepunkt på festivalen ble konserten med vokalisten Silje Nergaard fra Hamar i Maihaugsalen. I sin anmeldelse skrev GDs anmelder blant annet: «— at Silje Nergaard var i slik særklasse, kom likevel som frydefull overraskelse.»

 

Pelle Engesæter overtok som leder i 2002. Festivalprofilen lå fast. For annen gang var det en dovring som leverte bestillingsverket. Denne gangen var det Per Arne Glorvigen. Året etter var Jan Garbarek hovedartist. Det var fullt hus og suksess, og et viktig bidrag til at totalt publikumsbesøk krøp over 6.000.

 

Helt fra starten i 1978 hadde festivalen hatt barn og unge som en viktig målgruppe. Flere ulike tilbud var prøvd ut og Ung Jazz hadde funnet sin form. Men noen ville legge lista enda høyere. En av dem var Jørgen Damskau. Han spissformulerer det i dag slik: «En krise fødte en ide». Han stilte seg spørsmålet: Hvilke muligheter har de unge under utdanning som har ambisjoner om en karriere som jazzmusiker for å presentere seg på festival? Vi må gjøre noe for dem. Ideen som resulterte i JazzIncubator var skapt. Han tok kontakt med jazzlinja ved musikkonservatoriet i Trondheim. Der tente de på idéen og deltok i utvikling av tiltaket. Høgskolen i Lillehammer ble kontaktet, og det ble etablert et samarbeid som innebar at tiltaket skulle inngå som praksis i skolens studietilbud i kulturprosjektledelse og TV/Film (TVF). Og ting skjedde fort. Allerede på festivalen i 2003 var JazzIncubator med i programmet med 6 norske band. Året etter ble det utvidet til 9 band, 3 konserter hver av dagene torsdag – lørdag. I dag gis band fra hele Europa muligheten til å delta.

 

Et helt nytt tilbud på festivalområdet var skapt. Gjennom JazzIncubator får unge musikere i startfasen presentere seg for et festivalpublikum i fullprofesjonelle tekniske rammer. Og det skjer i et enestående samarbeid med en høyskole der høyskolens studenter som en del av utdanningsløpet står for planlegging og gjennomføring. Kvaliteten på konsertene ligger i dag på et så høyt nivå at JazzIncubator er tatt inn i festivalens hovedprogram. Mange musikere som hadde sin kanskje første sceneopptreden i profesjonelle rammer på JazzIncubator, har siden blitt attraktive ikke bare på Dølajazz, men på jazzscenen både innenlands og utenlands. Et eksempel er pianisten Maren Selvaag fra Lillehammer.

 

Jørgen Damskau overtok som leder i 2004, en funksjon han hadde i fem år. Kronprins Haakon åpnet hans første festival. Satsingen på ungdom ble dette året ytterligere styrket ved opprettelsen av talentpris. Talentprisen er fortsatt en årlig begivenhet. Mange som har fått prisen har i dag en profesjonell musikerkarriere. Karin Krog feiret det året 40-års jubileum som musiker og hadde åpningskonserten. I 2006 var det Arild Andersen Trio som sto for åningskondserten.

 

I 2008 hadde DølaJazz 30-årsjubileum. Det var etablert gatekonsept med telt i Elvegata. Dette ble festivalens sentrum. Her ble det holdt gratiskonserter med mønstring av musikere fra regionen. Nå ble den arrangert i oktober, og det har vært tidspunktet siden. Arild Andersen var på plass, denne gang med prosjektet «Sagn og arv 2008». Fra Lillehammer stilte bl a Ingrid Olava med band. Fra USA kom Dave Liebman Group. Rundt 5000 besøkte festivalen.

 

Etter festivalen i 2008 takket Jørgen Damskau for seg og Birthe Selvaag tok over ledervervet. I 2008 ble engasjementet av lønnet sekretær avsluttet. Nå måtte både planlegging og gjennomføring gjøres av utelukkende frivillige. To nye elementer ble tilført i 2009, Bedriftskonserten og Den kulturelle spaserstokken. Bedriftskonserten var et tilbud om lunsjkonsert på arbeidsplassen. Det andre tilbudet inngikk i en nyopprettet ordning med kulturtilbud for eldre i institusjon. Et høydepunkt i hovedprogrammet var Duke Ellingtons «Second Sacred Concert».

 

I 2010 ble festival nr 30 arrangert. Elin Dotseth overtok som leder. Dette var året samarbeidet med Galleri Zink om festivalutstilling startet. Første utstiller var lillehammerkunstneren Kjell Bendiksen. Han laget også motivet på årets T-skjorte. Den tradisjonsrike Kirkekonserten sto Lillehammers Kristin Asbjørnsen med band for. På jubileumsfestivalen i år blir det igjen kirkekonsert med henne. Dagsavisen skriver i sin oppsummering at Dølajazz er: «Lyden av en ledende festival». Også de neste årene ble gode år for DølaJazz. Mer om det i neste artikkel.