TRE VISE MENN: Tre vise menn og deres publikum, fra venstre gallerist Johan Mæhlum, festivalkunstner Dag Bratbergsengen, og fra Dølajazz Frode Sannum.

 

Gallerist Johan Mæhlum fikk det travelt med å bære stoler fredag ettermiddag. For det møtte mange interesserte da årets kunstnersamtale med festivalutstiller Dag Bratbergsengen fant sted.

 

TEKST OG FOTO: TORE FEIRING

 

Som samtalepartnere var nevnte Mæhlum i tillegg til Frode Sannum, som representerte Dølajazz. Samtalen gikk lekende lett, på tross av at kunstneren selv hevdet at han ikke likte å prate, samt at han smilende måtte innrømme at han var litt sur fordi han ikke ble spurt om å spille trombone. – Til å være en lite snakkesalig mann prater du veldig mye, repliserte Sannum, og beklaget at en mann med fortid som jazzmusiker ikke fikk spille. 

– Utover det er du en kunstner med en helt særegent, distinkt uttrykk.

 

– Det var i all beskjedenhet en aldeles strålende ide å hente Dag Bratbergsengen som festivalkunstner, kunne gallerist Mæhlum fortelle. – Det tok bare to minutter før han svarte ja. – Neida, det tok tre sekund, repliserte kunstneren, – det fordi jeg er fra byen, og ikke minst fordi jeg elsker å stille ut her på galleriet. Småfolket, som jeg kaller skulpturene mine, kler dette rommet så veldig godt. Sannum prøvde videre å få Bratbergsengen til å prise jazzen som musikkform. – Jeg liker jazz, samtidig hører jeg på all type musikk, både etnisk, rock, pop og noe klassisk. Likevel innrømte han at NRK Jazz hadde blitt mye hørt på det siste året under arbeidet til utstillingen. – Så har arbeidet mitt mye til felles med jazzmusikk, jeg improviserer mye. Det er aldri godt å si hva det blir til når jeg begynner med en figur. Hvem er det, hvilken problemer og gleder har denne figuren? Så fabulerer vi oss fram til et utseende og innhold underveis begge to, smilte Bratbergsengen. – Gjerne med en tekst til, mer for å gi småfolket mitt innhold og en form for identitet enn at det er nødvendig. Men det virker som publikum setter pris på det.

FINANSMINISTER: Også finansminister Trygve Slagsvold Vedum tok turen til årets festivalutstilling.

 

– Dag gir oss innsiden ut, supplerte Mæhlum, – dette er en utstilling full av omsorg og medfølelse. Det fine med denne type festivalutstilling er at man kan kombinere flere uttrykksformer, for å sitere Rolf Jacobsen så noenlunde: – Musikk går rett inn, bilder går rett inn, ord tar alltid omveier. Han fortalte videre at publikum gjerne humret og så humoren i småfolket til Bratbergsengen, – det blir gjerne allmenn munterhet så fort de kommer inn i galleriet. Kunstneren selv lurte da på om det kanskje var seg selv og sine små og store problemer de lo av, – fordi småfolkene mine har mye melankoli og hverdagsproblemer i seg.

 

Vi fikk vite at all småfolket var laget det siste året, og Bratbergsengen var tydelig på at han ikke skjelet til salg under prosessen. – Jeg har prøvd å lage ting tidligere som jeg har trodd folk ville like, sa han, – og tro meg, det ble ingen suksess. Småfolket mitt er på en måte mine egne erkjennelser, det er mye av meg selv i dem. Slik må det være, understrekte han. Og avsluttet med en gest til gallerist Johan Mæhlum: – Dere er veldig heldige i denne byen, som har et galleri av Zinks format. Noe både Frode Sannum og publikum applauderte.